Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Védd magad! – a rossz minőségű halolaj kapszulák akár veszélyesek is lehetnek

Védd magad! – a rossz minőségű halolaj kapszulák akár veszélyesek is lehetnek

A zsírok az emberi táplálkozás fontos részét képezik, nem szabad kiiktatni őket. Rendszeres bevitelük ugyanolyan fontos, mint a fehérjéké vagy a szénhidrátoké, mivel szerepük létfontosságú, szervezeti felhasználásuk sokrétű:

  • a vitaminok egy része (A, D, E, K,) csak a zsírokban képes oldódni és bejutni a szervezetbe,
  • elengedhetetlenek bizonyos hormonok termelődéséhez,
  • szükségesek idegsejtek megfelelő működéséhez,
  • a sejtjeinket burkoló hártya építőelemei,
  • energiát biztosítanak a sejtek számára.

 A zsírokat állati és növényi eredetű zsírok formájában is bevihetjük a szervezetbe. Hatás szempontjából azonban jelentős a különbség a különböző eredetű zsírmolekulák között!

„Jó és rossz zsírok”

Sokszor hallhatjuk ezt a kifejezést, de hogy pontosan mitől jó vagy rossz egy zsír, azt kevesen tudják.

A köznyelvben rossz zsíroknak nevezett molekulák gyulladáskeltők, lerakódhatnak az érfalakban, az érátmérő beszűkülését, azaz érszűkületet okozva. „Rossz” típusú zsírt tartalmaz például a disznóhús, a vaj, a pálmaolaj. A legkárosabbak az úgynevezett transzzsírok, ezek túlzott használatát az élelmiszeriparban rendelet szabályozza. Transzzsírokat tartalmazhatnak például a levesporok, a bevonómasszából készült csokoládé figurák, és a mikrós popcorn. A növényi zsírok a magas hőmérséklet hatására átalakulnak, keményednek, ezért fontos például, hogy sütéshez csak a magas hőfokot is bíró növényi olajat használjuk és ne hevítsük túl sokáig magas hőfokon illetve ne használjuk fel többször. Még ha nehéz is elkerülni a rossz zsírok fogyasztását, mindenképpen törekedni kell a minimalizálásukra.

A jó zsíroknak nevezett anyagoknak pozitív élettani hatásai vannak, építőkövei az emberi testnek. Szervezetünk számára hasznos zsírokat tartalmaz például a lenmag olaj, a mogyoró és mandula, az avokádó, a diófélék, olívaolaj és bizonyos halak.

Omega-3

Ahhoz, hogy a „jó” zsírok arányát a fogyasztásunkban javítsuk, törekedjünk omega-3-ban gazdag élelmiszerek fogyasztására. Az omega-3 zsírsavak közül egészségügyi szempontból talán a legfontosabb az EPA (eikozapentaénsav) és a DHA (dokozahexaénsav). Számos vizsgálatban nézték ezen zsírsavak jótékony hatását, trigliceridszint csökkentő képességét. A megfelelő mennyiségű EPA és DHA bevitele leginkább tengeri halak (pl.: lazac, hering, makréla, szardínia stb.) fogyasztásával érhető el, azonban nehéz az állandó bevitelt táplálékokkal biztosítani.

Magyarországon az egy főre jutó halfogyasztás igen alacsony, az évi 6 kg/fő körüli átlaggal jócskán elmaradunk az európai 20 kg/fős átlagtól. Az elfogyasztott hal 2/3-a ráadásul karácsonykor kerül az asztalra és javában édesvízi (ponty), aminek omega-3 zsírsav tartalma az említett tengeri halakénál jóval alacsonyabb.

A halolaj kapszulákról

A halolaj kapszulák hatalmas választékával szembesülhetünk az üzletekben, sajnos azonban a hatalmas választék nem feltétlenül jár együtt a megfelelő minőség biztosításával. A halolaj kapszulákban lévő omega-3 zsírsavak nagyon könnyen oxidálódnak, köznapi nyelven szólva avasodnak, aminek következtében kellemetlen szagú anyagok keletkeznek, melyek a kutatások szerint egyenesen károsak is lehetnek! Fokozhatják az érelmeszesedés, a trombózis kockázatát azáltal, hogy a szervezetünkben gyulladásos folyamatokat indíthatnak el. A halolaj kapszulák szagát az oxidálódott termékek (pl. aldehidek, ketonok1) okozzák.

Ha már halolaj kapszulát vásárolsz, mindenképp érdemes gyógyszertisztaságú készítményt választanod. A patikákban már elérhető vény nélkül is kapható omega-3 tartalmú gyógyszer.

 

Amennyiben érdekesnek találtad a cikket, kérjük, oszd meg másokkal is!
Tartalomhoz tartozó címkék: életmód étrend omega3 szív

Keresés